Czym jest wellbeing, czyli osobisty dobrostan?

W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o dążeniu do życia w osobistym dobrostanie. Wielu osobom wellbeing kojarzy się z życiem w dostatku i w bogactwie. Nie jest to jednak do końca prawda.

 

Dobrostan, czyli co?

Określamy pojęciem dobrostan życiowe sytuacje oraz stany, w których czujemy się ze sobą i z otaczającym nas światem komfortowo. Jest to holistyczne i zdrowe patrzenie na swój własny rozwój i na sprawy związane z dbaniem o osobiste potrzeby, które każdy z nas ma. Wellbeing to niejako nowy styl życia.

 

Dobrostan to dużo szersze pojęcie.

Dbanie o własny dobrostan jest procesem, który pozwala nam coraz lepiej identyfikować własny potencjał, własne wartości, a także własne marzenia, pragnienia i drogę do ich realizacji.

Życie w dobrostanie to uczenie się bycia odpornym psychicznie w pędzie życia, a także otwieranie się na nieuniknione zmiany, akceptowanie ich i radzenie sobie w sytuacjach stresowych, co pozwala w coraz większym stopniu czerpać radość z życia i zadowolenie z osiąganych kroków milowych we własnym rozwoju.

 

Człowiek dbający o własny dobrostan:

  • uważa siebie za osobę wartościową i kompetentną,
  • odnajduje sens nawet w trudnych sytuacjach osobistych, zawodowych czy biznesowych,
  • uczy się z każdym dniem doceniać siebie, zamiast krytykanctwa i wyszukiwania własnych błędów lub niedociągnięć,
  • buduje autentyczną pewność siebie, bez porównywania się do innych i oceny płynącej z zewnątrz,
  • dostrzega możliwości zamiast przeszkód,
  • pracuje nad przeszłością i uwalnia wynikające z niej blokady, przekonania oraz utarte schematy,
  • obserwuje swój najbliższy świat i odpuszcza mało wspierające relacje,
  • buduje natomiast relacje oparte na szczerości, wsparciu i wzajemnym zaufaniu,
  • jest uważny i wdzięczny, nawet za trudne, życiowe lekcje, bo wyciąga z nich wnioski i naukę na przyszłość,
  • dba o siebie kompleksowo – o swoje zdrowie, o psychikę, o duszę i o ciało,
  • stawia granice i nie pozwala innym negatywnie wpływać na swoje życie oraz na własne kluczowe wybory (zobacz także: asertywne stawianie granic).

 

Czym jest teoria dobrostanu ( z ang. wellbeing theory)?

Model dobrostanu został opracowany przez prof. Martina Seligmana. Określa on kluczowe elementy, które to wpływają na poziom zadowolenia i na dobre samopoczucie w codzienności. Składa się na niego 5 elementów, o które powinniśmy zadbać:

  • Pozytywne emocje (positive emotions) – czyli patrzenie na świat z perspektywy realnej. Tutaj zawsze mamy wybór. Jak wiadomo świat nie jest zero jedynkowy. Jeśli skupiamy się tylko na negatywnych stronach, widzimy tylko negatywy. Natomiast, jeśli dostrzeżemy też pozytywy, zaczniemy odczuwać coraz więcej pozytywnych emocji. Te pozytywne emocje staną się motorem napędowym do budowania swojej siły i odporności na odrzucenie. Otworzą nas na dostrzeganie nowych dróg do lepszego życia w harmonii i w balansie.
  • Zaangażowanie (engagement) – nie wystarczy marzyć i czekać aż stanie się cud. Cuda przychodzą do tych, którzy działają i są w tym konsekwentni. Obierz drogę, zaplanuj kolejne kroki, idź tą drogą, nie zrażaj się mimo przeciwności. Zrób krok poza strefę komfortu, a pojawi się droga. Działaj odważnie mimo strachu. Jeśli coś się nie uda, nie poddawaj się, a jedynie wyciągnij z tego naukę. Skoryguj cele, zrób lepszy plan i z wiarą w swoje możliwości idź dalej. Nawet do wynalezienia żarówki potrzeba było wielu prób! Czyż nie?
  • Relacje (relationships) – jesteśmy średnią 5 osób, które mamy w najbliższym otoczeniu. Jakie osoby masz przy sobie? Czy dmuchają Ci w skrzydła? Czy wspierają? Czy motywują i inspirują? Nie jest niczym złym odcinanie się od osób, które Cię dołują, oczerniają, oceniają. Dobrostan to wybór. Tak samo relacje. Ty wybierasz kto i w jakim stopniu na Ciebie wpływa. Życie nie lubi pustki. W miejsce niewspieraniach osób pojawią się nowe – w Twojej nowej energii działania. Zapewniam, bo sama tego doświadczyłam.
  • Poczucie sensu oraz znaczenia (meaning) – nie musisz żyć w poczuciu beznadziei, czekania, że kiedyś coś się samo zmieni. Poczucie sensu przychodzi do nas, gdy jesteśmy w akcji. Klaruje się z czasem. Ważne, aby z otwartym umysłem iść naprzód i nie oglądać się za siebie. Przeszłość to czas, który już minął, nie mamy na niego wpływu. Jak pokazał okres pandemii, przyszłość też nie jest do przewidzenia. Tak naprawdę liczy się to, co jest tu i teraz… obecnie. Znajdź w tym coś, co ma dla Ciebie znaczenie, a jeśli niczego nie dostrzegasz, pomyśl w jaki sposób to zmienić, aby działało na Twoją korzyść.
  • Nasze osiągnięcia i docenianie siebie (achievements) niestety, to my sami często dla siebie bywamy bardzo okrutni. Dopatrujemy się w sobie wad, uwypuklamy kompleksy, braki, niedoskonałości. Prawda jest taka, że nie ma ludzi idealnych. Może więc zamiast tego, lepiej postawić na docenianie siebie? Polecam proste ćwiczenie! Codziennie wieczorem wypisz 5 rzeczy, za które danego dnia możesz siebie docenić. Wracaj do tego. Pisz, czytaj i dostrzegaj siebie na nowo. Gwarantuję, że będzie tego sporo. Taka zmiana perspektywy wyrobi w Tobie nowy nawyk bycia dla siebie łaskawym.

Jak widzisz dobrostan to coś więcej niż drogie ciuchy, wycieczki, idealne domy czy piękne auta. Oczywiście i do tego masz pełne prawo. Jednak, aby życie miało prawdziwe znaczenie i dawało satysfakcję, nie warto skupiać się jedynie na dobrach materialnych. Na start skup się na sobie, a cała reszta stanie się niejako efektem ubocznym Twojej pracy nad wnętrzem (zobacz także: Samoakceptacja i pewność siebie drogą do lepszego życia).

 Od czego zacząć?

Puść to, co już było. Nie rozpamiętuj, nie chowaj urazy, żalu, bólu. Już wystarczy. Zacznij małymi krokami wypracowywać swój dobrostan. Dobre samopoczucie, lekkość, wiara w siebie, wspierające relacje są Twoim naturalnym prawem, jako człowieka, a nie przywilejem dla wybranych.

Wierzę, że wkład pracy w swój rozwój bardzo Ci się opłaci.

Twoje życie i Ty – jesteście tego warci.

I na koniec…

Jeśli jesteś pracodawcą, właścicielem firmy czy instytucji publicznej – zadbaj o swój zespół. Pracownik z dobrym samopoczuciem ma lepsze efekty, motywację do działania i statystycznie rzadziej korzysta ze zwolnień chorobowych, spowodowanych stresem, depresją czy wypaleniem zawodowym.

Autor: Justyna Krajewska

Przeczytaj także: Mentoring, coaching, konsultacja – jakie są między nimi różnice i w jaki sposób mogą Ci pomóc?