Czym są kompetencje miękkie i w czym pomagają? 

 

Jako Trenerowi Kompetencji Miękkich i Biznesowych, te pytania coraz częściej zadają mi moi klienci, więc jeśli i ty jesteś nimi zaciekawiony, to ten artykuł w pełni na nie odpowie. 

 Czym są kompetencje miękkie? 

W procesie edukacji główny nacisk kładziony jest na tzw. umiejętności twarde, czyli np. nauka czytania i pisania, pozyskiwanie informacji w danych dziedzinach albo nauka konkretnego zawodu.  

Kompetencje miękkie natomiast to umiejętności, które pomagają nam żyć w zgodzie ze sobą, aby w życiu i w pracy czuć się jak najlepiej. Uczą radzić sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym, być pewnym siebie i umieć jasno komunikować swoje zdanie. Stawiać asertywne granice, gdy ktoś nadmiernie próbuje je przekraczać.  

Co jeszcze warto o nich wiedzieć?

Kompetencje miękkie inaczej nazywane umiejętnościami interpersonalnymi lub kompetencjami przyszłości. W ogromnym stopniu pomagają budować zdrowe relacje w trosce o siebie i o swój dobrostan. Bez przekraczania bezpiecznych dla nas granic i strefy komfortu innych osób. 

Jest to szereg zachowań, które sprawiają, że społeczeństwo funkcjonuje sprawniej i żyje w większej zgodzie i w szacunku, budując wartościowe relacje. A to wszystko w atmosferze empatii, zrozumienia i wsparcia.  

Kompetencje, inaczej umiejętności miękkie możemy zdefiniować jako połączenie istotnych cech psychofizycznych (tj. naszej osobowości, obieranych postaw, rozwoju inteligencji emocjonalnej) oraz społecznych, które to w zaistniałej sytuacji pozwalają nam lepiej zarządzać wykształconymi w procesie nauki kompetencjami twardymi.  

W czym kompetencje miękkie pomagają? 

Jeśli je w sobie wypracujemy, pomogą nam wykorzystać posiadaną wiedzę w najefektywniejszy i najlepszy na dany moment sposób. Znacznie ułatwiając rzeczowe i konstruktywne porozumiewanie się z osobami z danego środowiska, budowanie trwałych relacji osobistych czy też zawodowych. Bezapelacyjnie stają się też niezbędne, jeśli prowadzimy własny biznes. 

Często w swojej pracy słyszę historie typu: 

“Moi klienci mnie nie szanują, dzwonią nawet w weekend po 21.” 

“Dowiedziałam się, że zarabiam mniej, niż koleżanka na tym samym stanowisku, którą dopiero co przyjęto.” 

“Ciągle tylko ja zostaję po godzinach, mam już tego dosyć.” 

“Moje dzieci i partner nic sobie nie robią z tego, co do nich mówię.” 

“Moja przyjaciółka ciągle mi dogryza, pokazując, że jest mądrzejsza, piękniejsza i lepiej sobie ze wszystkim radzi niż ja.” 

Takie sytuacje powtarzają się nagminnie, wyczerpują naszą energię, dołują i udręczają. Jeśli w którejś z tych sytuacji odnajdujesz siebie, myślę, że warto nad tym aspektem popracować. 

Czy to też dla mnie?

Nie każdy rodzi się z pewnością siebie i nie każdy wynosi wspierające wzorce z domu. Dobra wiadomość jest taka, że nie jest to nieodwracalne. Słowo kompetencja oznacza coś, co można w sobie z powodzeniem wypracować, niejako nabyć, przy odrobinie wysiłku, wiedzy, samopoznania i samozaparcia.  

Konsekwentna praca nad sobą, pozwoli zadbać o siebie i o swoje sprawy we właściwy sposób. I tym samym pozwoli cieszyć się lepszym zdrowiem psychicznym, zachowując balans w dawaniu i braniu, redukując poziom stresu w organizmie. A jak wiadomo, stres jest odpowiedzialny za wiele chorób, a także różnego typu bóli psychosomatycznych w ciele. 

Nad jakimi tematami możemy popracować?

Tematów do pracy w tym zakresie jest bardzo wiele. Zobacz także: Szkolenia modułowe z kompetencji miękkich.

Poniżej przedstawiam Ci listę tematów, którym warto się przyjrzeć i których ja uczę podczas szkoleń:

  1. Wprowadzenie do kompetencji miękkich.
  2. Stres i emocje – czym są i jaki mają wpływ na rozwój osobisto-zawodowy?
  3. Poznanie i zastosowanie metod radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.
  4. Efektywność osobista.
  5. Pewność siebie i komunikacja asertywna.
  6. Zidentyfikowanie swoich mocnych stron.
  7. Zasady komunikacji interpersonalnej.
  8. Różnorodność stylów komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  9. Adaptacja w nowym środowisku pracy (w tym przy pracy zdalnej).
  10. Relacje osobisto-zawodowe.
  11. Praca w zespole i wyzwania związane z zarządzaniem zespołem.
  12. Organizacja pracy osobistej, delegowanie i egzekwowanie wyników.
  13. Motywacja siebie, innych, a proces automotywacyjny.
  14. Negocjacje – umiejętność negocjacji osobistych, płacowych i podczas pracy zespołowej.
  15. Perswazja i mediacje, jako narzędzia zarządzania.
  16. Konflikty i metody ich rozwiązywania.

 Pracuję nad tymi (i nie tylko tymi!) tematami z firmami, organizacjami i instytucjami publicznymi, ze studentami, jako trener/wykładowca akademicki, a także z klientami indywidualnymi czy z kobietami, podczas cyklicznych warsztatów projektu społecznego “Wybieram życie!” (więcej o projekcie dowiesz się TUTAJ ). 

Pokuszę się o stwierdzenie, nie jest to coś, nad czym warto popracować. Moim zdaniem w obecnych czasach kompetencje miękkie są równie potrzebne, jak zdobycie wymarzonego zawodu. Obecne czasy są bardzo zmienne, a tym samym bardzo wymagające. Generują sporo wyzwań i tym samym stresu. 

Kompetencje miękkie mogą stać się twoim kluczem do spokojniejszego, bardziej spełnionego i otwartego na dobre zmiany życia. Zadbaj dzięki nim o swoje lepsze jutro i work-life balans. 

Autor: Justyna Krajewska

Przeczytaj także: Mentoring, coaching, konsultacja – jakie są między nimi różnice i w jaki sposób mogą Ci pomóc?